Zo sveta VZV

5. mája 2020

Napájanie vysokozdvižných vozíkov cez Think Tank

Veronica Grasso z Hyster Europe odhaľuje najnovšie úvahy o možnostiach napájania vysokozdvižných vozíkov inžinierskou spoločnosťou Think Tank. Tvrdí, že neexistuje „jedna možnosť pre všetkých“ a uvádza presvedčivé dôvody, prečo sú niektoré možnosti v rôznych priemyselných aplikáciách lepšie ako iné.

Kedy zvoliť lítium-iónové vozíky

Lítium-ión sa stáva populárnou možnosťou napájania vysokozdvižných vozíkov, najmä v potravinárskom priemysle, kde sa prevádzka väčšinou vykonáva v interiéri a prioritou je zníženie znečistenia. Lítium-ión neobsahuje žiadnu kyselinu, ktorá by sa mohla rozliať, ani výpary. Naproti tomu vodík a ďalšie plyny sa môžu tvoriť pri klasickej oloveno-kyselinovej batérii, čo nie je vítané v čistých produkčných a skladovacích priestoroch potravinárskeho priemyslu.

Lítium-iónové batérie nepotrebujú vysokú úroveň údržby, ktorú vyžadujú ich náprotivky. Nižšia údržba pomáha znižovať náklady a zvyšovať spoľahlivosť výdrže batérie, ktorá je dôležitá v rušnom procese výroby a skladovania potravín.

Veľkým rozdielom lítium-iónov je to, že umožňuje nabíjanie počas krátkych plánovaných prestávok, či času na obed. Tento postup „dobíjania“ môže zjednodušiť operácie, pretože potrebujete iba jednu batériu, nie dve. Navyše, v priebehu rokov môže lítium-ión fungovať lacnejšie pri správnom používaní.

Pri dobrej dostupnosti a prijateľných cenách sa očakáva, že viac aplikácií začne využívať možnosti lítium-iónového napájania. Pravdepodobne to bude obzvlášť lákavé pre nové prevádzky, pretože nemusíte budovať špecializovanú nabíjaciu miestnosť, takže môžete výrazne ušetriť miesto.

Niektoré staršie prevádzky môžu potrebovať zmeny zapojenia, aby sa prispôsobili potrebám energie a miestu nabíjania. Napájanie z elektrickej siete je ďalším faktorom. Olovené akumulátory sa nabíjajú pomaly po dlhú dobu, zatiaľ čo lítium-iónové batérie sa nabíjajú rýchlo a potrebujú viac energie. Infraštruktúra tak musí vyhovieť týmto požiadavkám.

Prečo sú olovené akumulátory pre mnohých stále najlepšie

Elektrické vysokozdvižné vozíky s olovenými kyselinovými batériami sa často považujú za najlepšiu voľbu pre mnoho vnútorných logistických operácií, napríklad pri paletovaní. Aplikácie ťažia z efektívnosti a výkonu porovnateľného s alternatívami LPG / nafty a potenciálne nižších nákladov na vlastníctvo.

Zvyčajne sa jedná o viacsmenné prevádzky, takže batérie vysokozdvižného vozíka sa dajú ľahko vymieňať medzi smenami. Tieto aplikácie však potrebujú priestor pre nabíjaciu miestnosť. Aby sa predišlo výpadkom, musia mať zavedené prísne procesy, aby sa zaistilo, že sú batérie nabité, aby sa operácie udržali v prevádzke. Potrebujú tiež týždenný plán údržby.

Vozíky série J ako je 1,6 až 2 tonový (48 V) alebo 2,5 t vysokozdvižný vozík (80 V) sa bežne používajú v paletových a vnútorných logistických operáciách. Rad rôznych možností výmeny batérií tiež pomáha zrýchliť a zjednodušiť proces výmeny batérií.

Prečo sú vysokozdvižné vozíky LPG výkonnou voľbou

V nápojovom priemysle bývajú vysokozdvižné vozíky viacúčelové. Manipulujú s výrobkami z plničky alebo skladov a prepravujú sa. Vozíky musia byť flexibilné a dostupné vždy počas dlhých rušných smien, najmä v letnom období. Takéto intenzívne podniky si nemôžu dovoliť stratiť produktivitu vysokozdvižných vozíkov. V týchto prevádzkach zvyčajne nájdete flotilu 10-12 vysokozdvižných vozíkov.

Tu je LPG obzvlášť vhodný. V každej plynovej fľaši je vysoký energetický obsah, ktorý umožňuje vozíkom plný výkon, až kým nie je fľaša prázdna. Fľašu je možné za pár minút ľahko vymeniť, na rozdiel od batérií, ktoré si vyžadujú dobíjanie alebo celkové nabíjanie.

V nápojovom priemysle je LPG „čistým palivom“ s minimálnym obsahom sadzí alebo tuhých znečisťujúcich látok, takže je vhodný na použitie v interiéri a na použitie v prívese kamióna. Pri náročných letných pracovných podmienkach a vysokých teplotách na dvore by sa batérie stali horúcimi a menej účinnými. LPG má tú výhodu, že nie je nepriaznivo ovplyvňované horúcim počasím.

Väčšina nápojov je uložená na paletách s hmotnosťou asi 1 tony. Často sa pracuje s viacerými paletami (manipulácia s 2, 4 alebo 6 paletami). Vyžaduje si to vždy plný výkon, pohotové ovládanie a rýchlosť a spoločnosť Hyster Europe by zvyčajne odporúčala vysokozdvižný vozík 3-3,5T z radu Fortens®.

Tam, kde sa darí dieselovým zdvíhacím vozíkom

Skladovanie alebo maloobchod so stavebným materiálom sú zvyčajne aplikácie v exteriéri. Sú dobrým príkladom toho, kde sa dieselovým vysokozdvižným vozíkom darí vo všetkých poveternostných podmienkach. Vodiči môžu pracovať s vozíkmi počas smeny veľmi tvrdo a nechať ich vonku cez noc. Nasledujúce ráno sa vracajú pripravení ísť do dažďa, snehu alebo letného slnka.

Elektrické vozíky sú pre tieto aplikácie často menej vhodné z dôvodu požiadaviek na infraštruktúru a proces, zatiaľ čo dieselové vysokozdvižné vozíky ponúkajú dobrú dostupnosť a nízke prevádzkové náklady s ľahko dostupným a lacným palivom. Hyster® H2.5XT je navrhnutý pre tieto každodenné aplikácie s výhodou, že sa ľahko udržuje a opravuje.

A nakoniec … čo použitie palivových článkov?

V niektorých aplikáciách so správnou infraštruktúrou môžu byť palivové články tou najlepšou voľbou výkonu a spoločnosť Hyster Europe to poskytuje ako ďalšiu alternatívu. V Európe sa však stále prevádzkuje menej ako 1 000 vysokozdvižných vozíkov s palivovými článkami a toto číslo pomaly rastie. Pre väčšinu operácií tu zostanú fosílne palivá a batérie – aspoň počas nasledujúceho desaťročia.

Nezaradené
PONÚKAME VIAC

Spoločnosť HYSTER je popredným dodávateľom vysokozdvižných vozíkov a jednou z najznámejších značiek vo svete manipulačnej techniky. Naša spoločnosť ponúka kompletný sortiment nových VZV, kvalitné použité vozíky. Ak potrebujete vysokozdvižný vozík len na krátky čas, je tu pre vás naša požičovňa. Ku všetkému nadštandardný servis a originálne diely.