HYSTER ako svetový výrobca ponúka celú zostavu všetkých typov vysokozdvižných vozíkov, od dieselových, plynových až po elektrické. Veľkú časť predaja tvoria skladové a čelné elektrické vozíky. Rozhovor na túto tému nám poskytol Viliam Pazera, konateľ spoločnosti HYSTER Slovakia.
Elektrické vozíky sú výbornou voľbou pre užívateľov, ktorí hľadia na prevádzkové náklady.
Rozhodne. V porovnaní s dieselovými a plynovými vozíkmi sú omnoho úspornejšie. V tomto smere je HYSTER priekopníkom nových riešení a významných inovácií. Ponúka elektrické čelné vysokozdvižné vozíky s nosnosťou 1,6 t až do 5,5 t. V súčasnosti rozširuje ponuku aj na osemtonový a deväťtonový vozík. HYSTER Slovakia vyvinul riešenia pre viaczmenné nasadenie, čo znamená, že štandardné batérie v elektrických vozíkoch treba meniť. Vyvinuli sme rôzne spôsoby výmeny batérií v závislosti od nasadenia pracovnej intenzity a typu klienta. Ide o bočné výmeny klasickým paletovým vozíkom, elektrickým vysokozdvižným vozíkom alebo elektrickým paletovým vysokozdvižným vozíkom.
Nastala doba líthium-iónových batérií. Ako si počínate v tomto smere?
HYSTER uzavrel nadnárodnú zmluvu so spoločnosťou MIDAC, ktorá bude riešiť inštaláciu a integráciu svojich líthium-iónových baterií do všetkých elektrických vozíkov našej spoločnosti. V súčasnosti sú už tieto batérie integrované do niektorých našich elektrických vozíkov, napríklaa aj do vozíka s nosnosťou 8 t. V priebehu roka 2018 by sme mali mať celý náš rad elektrických vozíkov vybavený batériami MIDAC. Batéria má nastavenú životnosť na životnosť vozíka, pričom je veľmi dobrým a efektívnym úsporným riešením. Umožňuje medzidobíjanie počas pracovného cyklu vozíka.
Uskutočňujete aj riešenia na komplexné vybavenie skladu skladovou technikou?
Záležitosti tohto druhu riešime formou komplexnej služby od návrhu. Začíname analýzou nasadenia. Pre nás je dôležité, čo chce klient v sklade manipulovať, s akým veľkým a ťažkým bremenom bude manipulovať, v akých priestoroch sa pohybuje a pod. Vždy sa usilujeme nájsť optimálne riešenie pre danú problematiku. Navrhujeme komplexné finálne riešenie tak, aby mal klient čo najnižšie náklady a čo najvyššiu efektivitu. Vyberieme mu typ vozíka, určíme prepravné trasy, poradíme ako by mala vyzerať nabijáreň, logistika a výmena batérií. Kompletné poradenstvo zavŕšime cenovou ponukou s viacerými riešeniami.
Klient si môže vozík kúpiť, prípadne obstarať formou operatívneho prenájmu na zvolené obdobie alebo na určitý nájazd motohodín. Zákazníkom ponúkame dve úrovne zmluvy: Gold a Platinnum. Gold zahŕňa pravidelnú údržbu, so zmluvou Platinnum poskytujeme klientovi pravidelnú údržbu a full servis, to znamená aj opravy, vzniknuté prirodzeným opotrebovaním počas užívania zariadenia. Klient dostane od nás kompletný balíček: od návrhu, správneho výberu manipulačnej techniky po jeho dodávku a spôsob financovania.
Predávate aj jazdené vozíky?
Zameriavame sa aj na tieto služby. Disponujeme veľmi silnou flotilou prenájmových vozíkov. Máme v nej zhruba 100 vozíkov rôznych kategórií. V požičovni držíme aj vozíky s nosnosťou 16 t a dokonca aj readstackery vhodné na manipuláciu s 50 tonovými kontajnermi. Okrem dlhodobých prenájmov ponúkame zákazníkom aj krátkodobé prenájmy od jedného dňa až po 12 mesiacov v závislosti od nájazdu a motohodín v rámci celého Slovenska.
Aká budúcnosť čaká vysokozdvižné vozíky?
Mnohé z nich budú autonómne. Naša sesterská spoločnosť PPS vývoj pripravuje v tomto smere rôzne riešenia. Pre firmu CEIT sme napríklad vyrobili celú strojársku bázu, ktorú experti vybavili softvérom. V súčasnosti sa používa v spoločnosti Volkswagen v procese naskladňovania karosérií. Trendom budú autonómne vozíky, ako aj vozíky na indukčné vedenie. Naša spoločnosť ich má v ponuke. Budúcnosť manipulačnej techniky vidím najmä v efektivite. HYSTER ako výrobca kúpil technologickú firmu Nuvera. Jej experti zavádzajú v USA palivové články do vysokozdvižných vozíkov. Vyvíjajú aj ich nové elektrické typy, ktoré maximalizujú efektivitu a výrazne znižujú náklady ich majiteľom.
Kde a ako skladujete batérie do vysokozdvižných vozíkov?
Máme Just in Time dodávky batérií. Akonáhle si klient objedná vozík, automaticky ho v danom čase vybavíme batériou. Skladovanie batérií nie je preto u nás potrebné. Snažíme sa zosúladiť dodávku pre klienta tak, aby batérie ú nás zbytočne nestáli, aby boli živé, nabíjané a aby pracovali, čo je pre batérie najlepšie.
Máte vlastnú dobíjaciu stanicu?
Samozrejme. Vlastníme komplexne zriadené servisné stredisko. V rámci neho máme aj podstavce na batérie s prípojom na elektrickú energiu. V prípade potreby batérie nabijeme, urobíme PDI (Pre Delivery Inspection), prípravu vozíkov, správne ich označíme a vyčistené ich dovezieme priamo k zákazníkovi.
Akým spôsobom sa snažíte zachovať čo najdlhšiu životnosť batérie?
Prvým dôležitým faktorom je správne nabíjanie. Batérie do vysokozdvižných vozíkov sa usilujeme vybaviť rôznymi systémami, napríklad režimom aquamatic – automatickým dopĺňaním vody. V tomto prípade klient nemusí do batérie dolievať destilovanú vodu po častiach, ale naplní ju centrálne. Dodávame najprofesionálnejšie riešenia, napríklad waterless batérie, ktoré predlžujú interval doplňovania vody. Poskytujeme aj riešenie prevzdušňovaním elektrolytu, čo znamená intenzívnejšie dobíjanie a výborné chladenie batérie. K našim vozíku ponúkame vysokofrekvenčné nabíjanie batérie. Zvyšuje efektivitu nabíjania, pričom viac šetria batériu, čím zvyšujú jej životnosť. Pre efektívnu činnosť batérií je dôležitý správny tréning obsluhy. Správna údržba a starostlivé ošetrovanie batérií pozitívne ovplyvňujú životnosť každej batérie.
Rozhovor vznikol počas Medzinárodného Strojárskeho veľtrhu 2017 v Nitre pre časopis Transport a Logistika